Kuba Špiřík: Herní Brno
22. 12. 2022 (Kuba Špiřík)
Z médií se na nás valí zprávy o tom, jak herní průmysl válcuje ten filmový, nebo že jsou hry největší kulturní export České republiky. Chytlavé nadpisy článků s kouzelnými čísly však často nezmiňují Brno, které je jedním z hlavních strůjců tohoto úspěchu. Videohry totiž v Brně zapustily kořeny už na začátku devadesátých let minulého století a vykvetly do mnoha desítek studií s velmi aktivní komunitou herních vývojářů, akademiků a nadšenců.
Ať už jde o první komerčně prodávanou hru na PC Tajemství oslího ostrova, která se zrodila na Gymnáziu na Slovanském náměstí s pomocí tehdejších studentů Jarka Koláře a Petra Vlčka, první nadabovanou hru Dračí historie, pocházející opět z brněnských gymnázií, nebo logickou hru Fish Fillets či strategii Original War, které byly vytvořeny pod kreativním vedením Vládi Chvátila – všechny tyto projekty z „devadesátek“, u kterých skoro každý dospělý český hráč vzpomíná s nostalgickou slzou v oku, vznikly právě v Brně. Jména Kolář i Chvátil slyšíme i o několik let později, ale to už ve světovém měřítku. Jarek Kolář se zapisuje do herních pažeb sérií Vietcong i Mafia, Vláďa se pak odklání od digitálních her k deskovým a spoluzakládá světoznámé studio CGE, kde vytváří jednu z nejúspěšnějších deskovek na světě – Krycí jména. Co není až tak známo, i šéf studia Amanita Design, které stojí za hrami Machinarium nebo Samorost, Jakub Dvorský vyrostl v brněnském herním podhoubí, kde se podílel na právě zmiňované Dračí historii a dalších titulech.
Lead UI Designer v brněnském studiu Ashborne Games pod vydavatelstvím THQ Nordic, hybatel festivalů a herních akcí Gamer Pie, hrdý člen Herního Klastru, občasný pisálek pro Level a ZeStolu.cz, vášnivý hráč, hudebník hrající jak vlastní kusy, tak hudbu herní a sluha kocoura Jimiho.
Machinárium od Amanita Design
Na brněnské herní scéně se setkáme jak s malými týmy, které například stojí za tituly Mashinky nebo hororové Someday You’ll Return, i většími firmami jako Bohemia Interactive se sérií Arma či Madfinger Games, kteří po mobilních titulech jako Dead Trigger nebo Shadowgun míří s neoznámeným titulem na konzole a PC. V posledních letech se vylouplo i několik nových studií větších rozměrů, pracujících na dalších, ještě tajných titulech. Jmenovat můžeme třeba Ingame Studios, pilně pracujícím pod vedením již několikrát zmiňovaného Jarka Koláře, a Ashborne Games studio působící v rámci vídeňského vydavatelství THQ Nordic a pod křídly dalšího Koláře, tentokrát Petra, který předtím vedl tým her Vigor a Arma 3.
Someday You’ll Return
Česká hororová adventura světových standardů
S šikovnými vývojáři a vývojářkami či zajímavými a úspěšnými herními tituly z Brna bychom tu strávili ještě pěknou dávku odstavců, a tak bude možná lepší, když nahlédneme do portálu Brno The City of GameDev, který mapuje brněnská herní studia, hry, volné pozice a události.
Objevte brněnský herní svět
Nové generace herních vývojářů
Kde ale brát nové posily do herního průmyslu? O výchovu další generace herních vývojářů se starají i brněnské univerzity. Na Fakultě informatiky Masarykovy univerzity si mohou studenti vybrat magisterskou specializaci ve vývoji počítačových her, na Filozofické fakultě téže univerzity se odehrávají už dnes tradiční přednášky o herních studiích (game studies) či herním designu. Na Vysokém učení technickém na fakultě Výtvarných umění zase najdeme celý Ateliér herních médií, kde paralelně studenti a vyučující vytvářejí fascinující hry pod značkou Ateliér Duchů. Nemůžeme zapomenout ani na střední školy, kde se relativně nedávno otevřel nový obor Game Art na Střední škole umění a designu (SŠUD Brno) či obor Tvorba počítačových her na Střední škole uměleckomanažerské.
Ateliér duchů
Showreel digitálních her vyvinutých v letech 2019-2021 na VUT Brno.
Silná brněnská komunita
Nejen hrami živ je herní průmysl, a proto je důležitá i komunita, která je v brněnské metropoli více než živá. Každý měsíc se herní vývojáři, učitelé či studenti schází v klubu Music Lab na GameDev Area Meetupu, aby si poslechli přednášku jednoho z kolegů a pak nad orosenými sklenicemi pohovořili. Rivalita? Tu tady nikdy neuvidíte. Místo toho uslyšíte společné nadávání na nefungující technologie nebo nadšené sdílení nápadů a zkušeností.
Skupina lidí z GameDev Area má kromě každoměsíčních srazů na svědomí i mezinárodní konferenci Game Access Conference, která od roku 2016 vábí do Brna herní tvůrce ze všech koutů světa. Konference videoherního průmyslu pravidelně přitáhne přes 1 500 návštěvníků, kteří se účastní přednášek, panelových diskuzí, networkingu a také unikátních party na ikonických brněnských místech. Rozšiřují si obzory v designu, naraci, programování, vizuální tvorbě, produkci, zvuku, marketingu a nasávají zkušenosti od zahraničních i lokálních kolegů.
Game Access Conference 2019
Tady GameDev Area nekončí. Pořádá také koncerty herní hudby mimo jiné i ve spolupráci s Filharmonií Brno, kdy zazněly či zazní skladby ze soundtracků Kingdom Come: Deliverance nebo série Mafia. Čerstvě se i udála akce Game Access Connect, která cílila na širokou veřejnost a zaměřovala se na herní vzdělávání.
Nejen pro herní vývojáře, ale i hráče nebo zájemce o herní médium je jako dělaný festival Gamer Pie. Od roku 2016 se snaží dávat dohromady všechny aspekty a odstíny her a prezentovat je pomocí přednášek, workshopů nebo výstav široké veřejnosti, ale i zvídavým jedincům. Festivalem to však nekončí. Čas od času se dějí i komentovaná hraní s názvem Herní degustace, kde se rozebírají různé zajímavé české i světové tituly. Součástí stmelování komunity jsou i herní kvízy v kavárně Kina Art. To vše v neformální a uvolněné atmosféře.
Gamer Pie
Hybatelé herní komunity z Herního Klastru
Všechny výše zmíněné věci podporuje nezávislý spolek aktérů herního průmyslu Herní Klastr. Jeho hlavní cíl je všechny tyto projekty a činnosti spojovat a podporovat, jak v oblasti herní tvorby, vzdělávání nebo i ve veřejném sektoru. Také pomáhá institucím, studentům, médiím a zájemcům o herní průmysl orientovat se ve světě her. Má také mimo jiné prsty v začínajícím Herním inkubátoru, který podporuje a poskytuje rady i prostory pro nové týmy a herní projekty.
Navštivte Herní klastr
V Brně se toho okolo digitálních i deskových her děje opravdu hodně a tento text určitě nevystihuje celou šíři herních aktivit. Může však sloužit jako dobrý rozcestník a základní přehled o přátelské atmosféře, která se line moravskou herní metropolí.
Zkrátka, co je dobrý, to je v Brně.
Slyšeli jste někdy aspoň o hře Mafia? Tak sdílejte!
Fenomén je dílem konkrétního autora (Kuba Špiřík), nevyjadřuje oficiální stanovisko města Brna ani TIC BRNO.