Fenomén Brno

Jan Cága: Nákupní centra v době koronaviru

20. dubna 2020

Fotograf Jan Cága se vydal dokumentovat nákupní centra v Brně – jih v dobách koronaviru. Zatímco jindy doslova praskají ve švech pod náporem koupěchtivých jedinců sjíždějících se z celého jihomoravského kraje, tak vlivem současných vládních nařízení a zákazu prodeje (vyjma potravin), zejí bezútěšnou prázdnotou. Z tohoto důvodu tak rozlehlá parkoviště před obchodními domy osiřela a působí dnes spíše jako scéna z post-apokalyptického filmu. Lidé zmizeli, auta se vytratila. Dřívější kolbiště nákupů a utrácení v „chrámech konzumu“ vystřídalo ticho a bezčasí obnažující holou existenci betonových ploch, po kterých se prohání už jen vítr.

Jan Cága se narodil v Hodoníně v roce 1976. Vystudoval obor Průmyslový design na VUT v Brně. Jeho tvorbu charakterizuje především soustavné hledání a experimentování. Po škole začíná jako volný fotograf spolupracovat pro různá tisková periodika. Později cestuje po celém světě a zaměřuje se spíše na dlouhodobé projekty zkoumající stav globalizované společnosti. Od popisného zobrazování se postupně přesouvá k subjektivnímu pohledu zachytávání situací, věcí či emocí. Fotografii vnímá jako prostředek k dialogu s divákem. Není až tak důležité co zobrazuje, jako spíše co vyjadřuje. Teprve tehdy, když se fotografii podaří vstoupit do niterného prostoru diváka, způsobit určitou vnitřní rezonanci, vyvolat nové otázky nebo přehodnotit postoje, pak svůj účel splnila.

Jan získal různá fotografická ocenění, jako například několik cen Czech Press Photo, Award of Excellence na Pictures of the Year International, Grand prize na PhotoEspaňa OjodePez Award of Human Values, ceny New York Photo Awards, International Photography Award, PX3 Prix de la photographie Paris, FotoVisura Grant, Kaunas Photo, atd.

V současnosti žije v Brně se svojí ženou Veronikou a dvěma syny Jáchymem a Matějem.
Více o autorovi na webových stránkách www.caga.cz

Jan Cága *1976

Pošlete lidem do karantény prázdná parkoviště jejich oblíbených shoppingů.

Fenomén je dílem konkrétního autora, nevyjadřuje oficiální stanovisko města Brna ani TIC BRNO.