(ni)KAM V BRNĚ

Vinaři vzkazují: To si vypijeme!

Brněnskou kulturu ani koronavirus nezastavil!
Takhle jsme tu žili na jaře 2020:

21. dubna 2020

Nezávislá iniciativa To si vypijeme má s nadsázkou vybídnout všechny milovníky vín, aby upřednostňovali naše vinaře. „Na Moravě je neuvěřitelné množství různých stylů a typů vín. Je to dáno především počtem odrůd, ale také rozmanitostí terroir. To ocení především člověk, který vínu rozumí. Věřím, že těch u nás přibývá,“ dívá se na možnosti zdejších vinařů s optimismem Jan Stávek, který je jedním z 25 protagonistů videa, jež apeluje na vinnou komunitu.

Přehrát video

Nezávislá iniciativa

#TOSIVYPIJEME

Podpořte lokální výrobce českých a moravských vín

 

Dopady karanténních opatření se týkají i vinařů – zavřené restaurace, omezený prodej a zákazy veřejných akcí jim zásadně změnily plány. Hledají proto nové cesty k zákazníkům, budují e-shopy a snaží se veřejnosti neztratit z očí úplně. V prostředí tiskárny Etiflex se zrodil nápad, jak je v tomto snažení podpořit. Spojili 24 vinařů, kteří během velikonočních svátků na svůj telefon natočili video. Zaznívá v něm důležitý vzkaz: ať se to, co se zde vypěstovalo, v naší republice také vypije!

„Tato aktivita vznikla spontánně a živelně jako původně jednoduchý nápad. Jsme potěšeni zájmem vinařů, kteří se k této dobrovolné akci přidali, a doufáme, že se heslo To si vypijeme pořádně chytí na všech sociálních sítích.“

Lucie Hotařová Majitelka rodinné tiskárny Etiflex

Naši vinaři odvedli kus práce na kulturní krajině

Čeští a moravští vinaři podporu nyní opravdu potřebují. Vycházejí totiž ze zcela jiných podmínek než zahraniční producenti. Rodové tradice pěstování révy zde byly zpřetrhány desetiletími zákazu soukromého podnikání a produkce vína narážela na mnohé limity. Vinaři tak mají za sebou třicet let intenzivní práce na tom, aby byli konkurenceschopní a dokázali se prosadit v záplavě zahraničních vín.

Investovali do obnovy a výsadby vinic, které přispěly ke kultuře a kráse zdejší krajiny. Mnozí vystavěli architektonicky zajímavá vinařství nebo investovali do obnovy a záchrany historických památek. „Areál našeho vinařství vyrostl za 11 let. Zvelebili jsme nejen naše vinice, ale celé okolí, ať je to naučná stezka se 160 odrůdami révy vinné, největší rosarium na Moravě, nebo ovocný sad. Naše hosty vzděláváme o historii vinařství i šlechtitelství. Právě každodenní odborná edukace našich hostů nám teď velmi chybí,“ říká enolog Libor Jestřáb ze Šlechtitelské stanice Velké Pavlovice, který je rovněž jedním z účastníků videa.

Podobných příběhů se dají vyprávět desítky: „Koupili jsme jedinečnou viniční trať, známou více než 700 let. Dalším významným počinem byl výběr architekta Josefa Pleskota, který navrhl dnes už ikonicky známou budovu uprostřed vinic. Aktuálně se potýkáme s poklesem odbytu kolem 70 procent. Drží nás pouze privátní klientela, nakupující převážně přes e-shop, na uživení vinařství o 45 hektarech to ale zdaleka nestačí,“ vysvětluje Dagmar Fialová z vinařství Sonberk.

Do obnovy vinic se v posledních letech s nasazením pustilo také vinařství Víno J. Stávek, které se intenzivně věnuje propagaci moravských červených vín: „Investovali jsme do opuštěných vinic ve svazích a orientovali jsme se na typickou odrůdu regionu. Zakládání vinic ve svazích v naší trati Bočky je nákladnější než na rovinách. Více času stojí taky propagace červených moravských vín, kterým se jako typickým pro náš region chceme věnovat. Investovali jsme hodně také do turistiky, protože si myslíme, že návštěvník naší obce má co vidět a může si odvézt stejně hezké pocity, jako když my jedeme třeba do Wachau nebo Toskánska,“ uvádí ke své činnosti Jan Stávek.

Krize ohrožuje plány a budoucnost

Současná krize postihla vinaře v momentě, kdy jejich plány a projekty ohrožuje odklad či zánik. „Těšili jsme se na otevření lichtenštejnské vodárny, kterou jsme rekonstruovali na novou cyklosezonu, bohužel ta se zatím nekoná a krásné místo plné potěšení u pohárku vína zeje prázdnotou,“ říká Mojmír Baroň z vinařství Domaine Eisgrub, Vinné sklepy Lednice.

S dopady v oblasti investic se potýká také Milan Sedlák z Rodinného vinařství Sedlák: „Předpokládané investice do technologie, stavební investice, vše jsme museli v současné době pozastavit. Doufáme, že se podaří všechno znovu rozběhnout co nejdříve.“

Oba vinaři se rozhodli nepodléhat špatným náladám a rovněž se přidali k iniciativě, protože věří v přímý vztah se zákazníky a zdravý patriotismus našich lidí.

Podpořte lokální výrobce českých a moravských vín a sdí-lejte.