(ni)KAM V BRNĚ

Rozhovor s autory Save Gastro Brno

Brno ani koronavirus nezastavil!
Takhle jsme tu žili na jaře 2020:

17. dubna 2020

Save Gastro Brno je projekt dvou studentů, kteří se rozhodli přispět k záchraně místní gastro scény před koronovým  úpadkem. Spojili jsme se s bratry Čižmářovými Kryštofem a Ondřejem a zjistili jsme víc.

Jak je místní gastro scéna pro Brno důležitá?

Extrémně důležitá. Uvědomují si to i lidé ve vedení města, komunikovali jsme s Markem Fišerem, s TICem nebo s Matějem Hollanem. Souvisí to s kulturou ve městě. Je to něco, co to město tvoří a nemůže se to vymazat. Je zde tolik podniků, které tvoří duši města, a i kdyby jen jeden z nich nemohl znovu otevřít, tak by to byla veliká škoda.

Víme to asi všichni, že tu jedinečnou brněnskou atmosféru dělají zejména gastro podniky. Jsou nápadité, konkurenceschopné, na světové úrovni. Lidé v gastronomii jsou do toho zapálení a zákazníci se rádi vracejí, doporučují dále.

Studujete ve Vídni, která je brána za příkladné město, co Vás tam ve srovnání s Brnem zaujalo?

Třeba právě když se bavíme o kavárnách, barech a restauracích, tak tady je to tak trochu pestřejší. Úroveň služeb je velmi srovnatelná a v Brně je ještě taková zajímavější, osobnější. I soutěž v rámci menšího města je specifická. Není tu taková anonymita, takže se tu nic neztratí.

Kryštof Čižmář Studuje Wirtschaftsuniversität Wien.

Co ve Vídni studujete? Blíží se Save Gastro Brno Vašemu oboru?

Studuji ekonomii, což je taková královna společenských věd, kde dnes můžeme pozorovat mnoho souvislostí s pandemií, takže se to s mým oborem prolíná. Každý podnik a každý zákazník, všichni jsou součástí toho systému jako ozubená kolečka. Následně vidíme, co se může stát, když se jedno po druhém zastaví.

Jaká je myšlenka Save Gastro Brno?

Myšlenka je jednoduchá, ale zároveň je trochu komplikované to provést. Jde hlavně o podporu. Ten, kdo podpoří svůj oblíbený podnik, tak hlavně chce, aby ten podnik přežil. Podniky však nejsou “charita”, existuje tam i protislužba. Tím se z toho stává takový právní oříšek.

Ondřej Čižmář: Je dobré zmínit, že nejsme e-shop, ale platforma. Nejlepší by samozřejmě bylo, kdyby chtěl člověk přispět té hospodě a nic za to nechtěl, ale jaká by pak byla motivace to vůbec kupovat. A tak vznikla myšlenka „virtuálního piva/kávy“. Podniky pak začaly iniciovat vyšší vouchery a na zajímavější věci. Nabízely třeba za 200,- a pokračovalo to až k voucheru v hodnotě 5000,-, za nějž teď Metro nabízí pronájem. Rozjelo se to daleko víc, ale původní myšlenka byla převážně symbolická.

Ondřej Čižmář Studuje Gymnázium Slovanské náměstí.

Jaká byla odezva? Původně projekt zahrnoval 4 podniky, kolik se jich účastní teď?

Teď je jich tam kolem dvaceti. Odezvy byly dobré, ale různé typy podniků to vnímají po svém. Např. restaurace se obávají, že protislužby k voucherům nemohou garantovat. Doba pandemie je pro podnikatele v gastronomii opravdu těžká. Věříme, že lidé, kteří se rozhodnou přispět, to berou především jako podporu podniku.

Byl to všechno Váš nápad, nebo jste se někde inspirovali?

Viděli jsme dva podobné projekty – jeden v Holandsku a jeden ve Vídni. Fungovalo to tam ale nákladnějším způsobem. My jsme se rozhodli pro jednoduché, ale přesto funkční řešení.

Jde o neziskový projekt, co jste do něj investovali?

Je to skutečně zcela neziskové, peníze jsou zasílány přímo na konta podniků a my k nim nemáme žádný přístup. Stálo nás to především ten web. Původně jsme komunikovali s jedním místním programátorem, který měl vytvořit více profesionální stránku. Když jsme se po komunikaci s městem dozvěděli, že se chystají projekty s velkými rozpočty jako Zachraň hospodu a Zachraň podnik, chtěli jsme s tím jít ven dřív, než to zanikne v kampaních těch větších. Zvolili jsme jinou strategii než zbytek. Vytvořili jsme tu stránku jednoduše, na koleni, ale funkčně. Spustili jsme takovou betaverzi, která sice možná není úplně bezchybná, ale účel plní a to je to podstatné. V tuto chvíli není čas čekat, ale co nejrychleji uskutečnit nějakou akci.

Podpořte své oblíbené brněnské podniky a pošlete tuto iniciativu mezi lidi.