COVID – 19 = některé akce mohou být zrušeny a místa zavřena. Sledujte prosím weby jednotlivých organizací. BUĎME SPOLU!

  • Akce již proběhla

  • Kino Art / Malý sál

Love patří k filmům, u něhož se počítá se zvídavým zájmem publika, protože patří ke skupině filmů, kterým jde o posouvání hranic zachycování intimity a sexuality. Po komorním Životě Adele (r. Abdellatif Kechiche) o životě holky s holkou se jedná o další variaci na lásku mezi holkou a klukem. Podobně jako Život Adele je také Love v tomto ohledu čistým a průzračným filmem, jenž se soustředí na vzájemné soužití a erotickou přitažlivost.

Gaspar Noé a jeho cesta kinematografií

Gaspar Noé (ročník 1963) natáčí krátké filmy od poloviny osmdesátých let. Od středometrážního filmu Carné (1991) tak lze sledovat linii, která naposledy vyvrcholila letos v létě (na plátně nejednou, v řadě ohledů doslova) uvedením filmu Love. Noé, původem z Buenos Aires, nejpozději od roku 1991 provokuje obecenstvo filmy plnými špíny, živočišných tekutin a nefalšované deprese, brutalitou, sexem, prostě tím, jak je nad věcí, nad morálkou i nad transcendencí. S poetikou Gaspara Noého se české publikum poprvé seznámilo v roce 1997 díky karlovarskému filmovému festivalu, kde byl ve Fóru nezávislých uveden jeho středometrážní debut Carne (1991), jehož hlavní postavou je koňský řezník Carne (Philippe Nahon), který pečuje o svou mentálně zaostalou dceru. Když je zneužita, Carne se rozhodne k odplatě. Ve svém následujícím, již celovečerním filmu natočeném na 16mm surovinu – Sám proti všem (1998, též uveden v rámci Fóra nezávislých) – se k postavě Carneho vrátil a vrhnul ji do koloběhu nových frustrací. Ačkoliv jsou filmy Carne a Sám proti všem charakterizovány jako diptych, lze k nim navíc přiřadit ještě následující celovečerní snímek. Postava koňského řezníka se mihne také ve filmu Zvrácený (2002). Zvráceného lze vnímat jako provokativnější variaci na týž koloběh, jenž v předchozích filmech semlel Carného. Přesto je zde rozdíl – v kolotoči chtíče, násilí, sexu, krve a spermatu se tentokrát ocitají těla (postavy), která na začátku vynikají fyzickými půvaby, aby v průběhu prošly poměrně radikální proměnou vnitřku i vnějšku, těla i duše. Hrdina, ztělesněný Vincentem Casselem, totiž vyráží s kamarádem zabít neznámého anonymního násilníka za to, že v podchodu brutálně znásilnil jeho ženu Alex (Monicca Bellucci).

Erotické kinematografické intermezzo na přelomu milénia

Ač se půvab originálního názvu Irréversible ke Zvrácenosti vztahuje spíš okrajově (spíš než o zvrácenost se jedná o fatální nezvratnost), český překlad poměrně přesně vystihuje dobová divácká očekávání. To se odvíjelo od festivalového přijetí, jež podtrhlo jeden z tehdejších kinematografických trendů, v rámci kterého došlo k prolamování hranic ve filmu týkajících se brutality, sexuality, nahoty, doslovnosti, umění, erotiky, filmového a pornografického průmyslu. S těmito proudy české publikum seznamoval nejen distributor David Matouš, ale také další umělecké distribučky. David Matouš (Atlantis Entertainment) tak v kinech uvedl několik francouzských filmů, které společně rezonovaly: jednalo o film Catherine Breillatové Romance X ( 1999) s pornohřebcem Roccem Sigfredim v jeho obvyklé úloze a Fuck Me (2000, jenž vznikl za výrazného přispění pornoherečky Coralie Trinh Thiové, která byla k ruce Virginii Despentesové), což je něco, co velmi vzdáleně evokuje Thelmu a Louise. Tuto linii pak uzavírala vztahová metafora Miluji tě k sežrání (Claire Denisová). Díky dalším distributorům se objevila např. Spalující touha (1999, Stanley Kubrick), Pianistka (2001, r. Michael Haneke) anebo filmy Patrice Chéreaua. Tento trend přitom Gaspar Noé kupodivu předznamenal sedmiminutovkou Sodomites (1998). Zatímco Philippe Mahon v aréně plné motorkářů masturbuje, jeho mladší protivník si zde střihne anál s mladou ženou na kovadlině. V tomto krátkém a nízkorozpočtovém filmu Gaspar Noé naplno předvádí, co dokáže, ač se jedná jen o reklamu na používání kondomu, jehož nasazení se stává bezmála rituálem. V Sodomitech prostě profesionální herec vtiskne charisma zvrhlíkovi, pornoherec ohromí silou erekce, pornoherečka Coralie jako Sodoma předvede výdrž řitního svěrače a díky zdivočelé kameře a střihu je dobře patrné, že ač se ve filmu vztekle souloží, onanuje a je velmi senzuální, nelze jej jednoduše zaměnit s krátkým pornem, a spíš než moralisté by se mu měli vyhýbat epileptici.

Od koitu k transcendenci, od skepse k radosti

Film Zvrácený byl skutečným průlomem. Kvůli tématu byl srovnáván s Peckinpahovými Strašáky. Noého styl pak kritika přirovnávala ke Spalující touze Stanleyho Kubricka. A to kvůli dlouhým záběrům a pro obsazení francouzského hvězdného páru Cassel–Bellucci (ve Spalující touze byla dvojice Kidman–Cruise). laska puske piskot stesti Gaspar Noé od roku 2002 natočil několik příspěvků do povídkových filmů (Destricted, 42 One Dream Rush, 7 dní v Havaně) a mezitím také svůj vymazlený projekt Vejdi do prázdna (2009), jenž ještě nedávno běžel v kinech. Vejdi do prázdna je pak jeden velký trip, jenž je poctou filmu 2001: Vesmírná odysea. Tentokrát kamera sleduje vnitřní halucinace, ale také prolétává městem, přítomností, vzpomínkami a strip barem. Víc než o příběhu a postavách jsou Gasparovy filmy o stylu, náladě a nadhledu. Ač se to na první pohled nezdá, filmy Gaspara Noého možná šokují svou otevřeností, vizuální brutalitou, ale zároveň jsou velmi optimistické.

(Miloš Henkrich)

Kdy se akce koná

3. srpen 2020 - 20:00

Vstupné

Dospělí110 Kč
Studenti90 Kč
Senioři90 Kč

Více informací a kontakt

Kino Art / Malý sál
Cihlářská 19, Brno

Kino Art / Malý sál

775 868 826
rezervace@kinoart.cz

Dejte o akci vědět přátelům!

Sdílet na facebooku