Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu | Přejít k vyhledávání

Janáčkovo divadlo – Národní divadlo Brno

BOHUSLAV MARTINŮ – ŘECKÉ PAŠIJE

Předchozí Následující
  • 7. říjen 2020

  • 19:00

  • Janáčkovo divadlo – Národní divadlo Brno
    Rooseveltova 31/7
    Brno 60200

7. 10. 2020 v 19 h

Janáčkovo divadla, NdB

Autor: Bohuslav Martinů

Dirigent: Robert Kružík

RežieJiří Heřman

Manolios: Harold Meers
Kateřina: Pavla Vykopalová
Kněz Grigoris: Jan Šťáva
Kněz Fotis: David Szendiuch
Jannakos: Ondřej Koplík
Kostandis: Roman Hoza
Lenio: Andrea Široká
Panait: Petr Levíček
Ladas: Robert Musialek
Stařeček: Josef Škarka j. h.
Patriarcha: Petr Karas
Michelis: Dušan Růžička
Andonis: Vít Nosek
Stará žena: Jitka Zerhauová
Nikolios: Tadeáš Hoza j. h.
Despinio: Tereza Kyzlinková
malý Manolios: Boris Trhlík, Kryštof Cholava

 

Kněz Grigoris svolává shromáždění stařešinů vsi Lycovrissi a vybírá z řad vesničanů Krista a apoštoly pro pašijové hry. Hluboký mír, ve kterém ves dosud žila, je narušen náhlým otřesem. Tak jako prst Boží požaduje důkaz víry, přicházejí na náves běženci z vydrancované a opuštěné vesnice a žádají o azyl. Jsou hněvivě odmítnuti a donuceni hledat si útočiště ve skalnatých horách. Avšak nově jmenovaní svatí jdou za strachujícími se uprchlíky. Běžné denní starosti těchto lidí se postupně vytrácejí; síla jejich víry a jejich role v blížících se pašijích začínají měnit jejich duchovní vědomí do nové zralosti. Každý muž i žena se postupně vrací k jedinému smyslu svého konání: dobru, nebo zlu… Tak charakterizoval Bohuslav Martinů svou poslední operu Řecké pašije inspirovanou románem Kristus znovu ukřižovaný řeckého spisovatele Nikose Kazantzakise. Skladatel, který sám zažil osud uprchlíka, vytvořil dílo velkého humanistického poselství o síle víry. Poselství v dnešním světě stále více aktuální.

V hudbě Martinů vystihl strhujícím způsobem příběh společnosti, která je manipulována, fanatizována a záhy dohnána k nejhrůznějšímu činu. Pro své pohodlí obětují nevinného, jen proto, aby nemuseli přijmout do vesnice další obyvatele svého národa, lidské bytosti, které ztratili svůj domov, ne ze svého zapříčinění. O to větší tragédie to je, pokud je to jeden národ, který neumí přijmout své obyvatele. To co mě osobně na tomto příběhu nejvíce zaujalo, je vnitřní proměna člověka, kterému je přidělena role v pašijových hrách. Sledovat jak se jednotlivé postavy ztotožňují s přidělenými rolemi, jak se vyrovnávají se slabostmi lidského ega a vnitřně se od něj osvobozují, je pro mě inspirující. Necítím potřebu popisně aktualizovat dění Řeckých pašijí do uprchlického tábora nebo jiných možných aktualizací. Hudba Bohuslava Martinů je velmi inspirující, pro mne to je jevištní báseň evokující podobenství o vážném konfliktu ve společnosti a naději, která nikdy nekončí. Nechci diváka bičovat současnými obrazy, chci je vést nadčasovou jevištní formou k uvědomění a naději.

Autor: Jiří Heřman

Martinů hudba vyvěrá z míst, kde se narodil, a přes všechny zkušenosti světoběžníka a později nuceného emigranta se v ní vždy vracel zpět domů do Poličky, do kopců Vysočiny a plnil ji hlubokým pochopením pro vše v člověku ukryté. Stejně tak je s ním a jeho jevištním dílem spojeno brněnské divadlo. Zazněly zde poprvé jeho rané balety i opery a Brno nikdy neztratilo o svého Martinů zájem. Důkazem toho je nejen československá premiéra Řeckých pašijí, ale i světové premiéry posmrtně uvedených oper jako třeba Trojí přání. V letošním roce, kdy si připomínáme skladatelovo 130. výročí narození, se na brněnské jeviště vrací jeho poslední operní dílo Řecké pašije v režii Jiřího Heřmana a pod taktovkou Roberta Kružíka.

Autor: Patricie Částková

Více informací

Kdy se akce koná

7. říjen 2020 - 19:00

Více informací a kontakt

Janáčkovo divadlo – Národní divadlo Brno
Rooseveltova 31/7
Brno 60200

Událost na FB

Dejte o akci vědět přátelům!

Sdílet na facebooku