Moje
oblíbené

VARHANNÍ KONCERT

Zažijte nevšední Velikonoce a užijte si zvuku v nejkrásnějších koncertních síních Brna!
  • Bazilika Nanebevzetí Panny Marie
 

VELIKONOČNÍ FESTIVAL DUCHOVNÍ HUDBY 2017

 

Charles Tournemire: Improvizace na chorál „Victimae paschali laudes“
Bohuslav Martinů: Vigilie pro varhany H 382
Charles-Marie Widor: Kantiléna (č. 3) ze Symfonie pro varhany č. 10 D dur op. 73 „Románské“
Vladimír Werner: Victimae paschali laudes z cyklu Sequentiae pro varhany
Sigfrid Karg-Elert: Chorální improvizace pro varhany op. 65 (výběr)
Herr, wie du willst – Nun laßt uns Gott dem Herren – Jesu, hilf siegen
Max Reger: Fantazie na chorál „Halleluja! Gott zu loben, bleibe meine Seelenfreud!“ op. 52 č. 3

 

Jan Šprta varhany

 

Recitál Jana Šprty byl sestaven z děl 19. a 20. století a vedle kompozic velikánů varhanní hudby (Tournemire, Widor, Reger, Karg-Elert) v něm jistě zazáří i variace na velikonoční sekvenci Victimae paschali laudes skladatele a bývalého učitele brněnské konzervatoře Vladimíra Wernera (1937–2010) či Vigilie (Bdění), jediná varhanní skladba Bohuslava Martinů. 

Podobné akce

Velikonoční festival duchovní hudby 2017

Zažijte nevšední Velikonoce a užijte si zvuku v nejkrásnějších koncertních síních Brna!

Zažijte nevšední Velikonoce a vydejte se na hudební pouť do brněnských chrámů.

6 výjimečných koncertů v 5 chrámech v centru Brna a 3 noční při svíčkách… 

Vynikající umělci – mistrovská díla – nádherná architektura.
Středověké chorální zpěvy – renesanční vícehlas z unikátních brněnských rukopisů –
současná duchovní tvorba českých i zahraničních skladatelů.

Nejvydatnější inspirací pro Velikonoční festival duchovní hudby je samotné jeho zakotvení mezi Svatý týden s připomínkou Poslední večeře a Umučení Krista, a neděli Zmrtvýchvstání Páně s následujícím velikonočním týdnem. Motivem festivalu v roce pětistého výročí reformace je téma svědectví.

Dva týdny festivalu propojuje uvedení Matoušových pašijí Johanna Sebastiana Bacha a oratoria Paulus Felixe Mendelssohna Bartholdyho v kostele sv. Janů. Snad ještě užší propojení či souznění chrámové architektury s hudbou představuje uvedení díla Brány Jeruzaléma, jehož autorem je litevský skladatel Bronius Kutavičius. Různorodé obsazení jednotlivých částí vybízí k využití členitého prostoru kostela Jana Amose Komenského. Protipólem bude velikonoční program jednohlasých latinských zpěvů Hildegardy z Bingenu a dalšího chorálního repertoáru v podání ženského vokálního souboru Tiburtina. Pro tento typ repertoáru se přímo nabízí (a velikonoční festival ji tradičně využívá) bazilika Nanebevzetí Panny Marie na Starém Brně, původně konventní chrám kláštera cisterciaček založeného královnou vdovou Eliškou Rejčkou.

Tradiční temné hodinky (tenebrae) se tentokrát prolnou s hlavním programem festivalu, a to vystoupením prestižního belgického ansámblu Graindelavoix. Ve středu Svatého týdne zazní v podání tohoto souboru pozoruhodné lamentace pozdní renesance, díla skladatelů ve službách Habsburků. V Bruselu působil na počátku 17. století španělský autor Pedro Ruimonte, na rudolfínském císařském dvoře v Praze v téže době varhaník vlámského původu Carl Luython. Ve čtvrtek a v pátek svatého týdne navazuje na renesanční lamentace v chronologickém pořadí barokní pašijové oratorium Františka Antonína Míči v podání Barokního orchestru Pražské konzervatoře a na Velký pátek pak klasicistní zhudebnění středověké sekvence Stabat Mater Jana Křtitele Vaňhala v podání studentů katedry zpěvu Hudební fakulty JAMU a Konzervatoře Brno.

 

Vladimír Maňas, dramaturg festivalu

 
Vstupné
 
Kontakt
Doprava
Podobné akce
 
Ve zvoleném programu již tento objekt je. Zvolte jiný.
Nastala chyba. Zkuste zvolit znovu objekt pro přidání.
Pro přidání do programu je nutné se přihlásit.
Přihlásit nebo zaregistrovat se zde

Může vás zajímat